Metsämummojen ja -vaarien kokemuksia
Päiväkodin metsämummoilta
"Aloitin lähettämällä toiminnasta sähköpostia kaupunginosani päiväkodeille, mukana oli rekryliite. Yhdestä päiväkodista tuli yhteydenotto ja aloitimme yhteistyön keväällä. Osallistuin yhden tietyn päiväkotiryhmän (3–5-v.) retkille lähimetsään. Ajatuksenani ei ole ensisijaisesti tuoda tietopuolista sisältöä lapsille, vaikka sitäkin toki tulee tilanteen mukaan. Ennemminkin haluaisin olla mukana rakentamassa lapsien suhdetta luontoon, arvostusta, läheisyyttä, yhteenkuuluvuuden kokemuksia, luonnon kokonaisvaltaista aistimista ja iloa. Hauska oli huomata, miten nopeasti lapset liittyvät juttuihin mukaan ja alkavat tehdä omia havaintojaan haluten jakaa niitä. Olen ollut mukana viidellä retkellä. Toiminta on palkitsevaa ja uskon, että tuo iloa paitsi itselleni myös lapsille. :) "Metsämummo, metsämummo, tuu kattoon!" kuuluu tiuhaan retkillä. Noin pienten kanssa on mukava toimia samassa ryhmässä, jolloin tulee tutuksi lapsille. Uusia ihmisiä he joutuvat kohtaamaan yllin kyllin sijaisten muodossa."
Päivi
"Olen toiminut Tuusulassa päiväkodin 3–6-vuotiaiden integroidussa erityisryhmässä metsämummona lukuvuoden 2021–2022. Alussa sovimme, että olen joka toinen maanantai klo 9–11 ryhmän apuna. Yhteensä retkiä toteutui noin kymmenen.
Olin opettajaan yhteydessä etukäteen ja sain kuulla lapsista ja heidän erityispiirteistään ja pääsin jo opettelemaan nimiäkin. Ensimmäinen tapaaminen jännitti silti. Minut otettiin lämpimästi vastaan ja tuloani oli selvästi valmisteltu, sillä valokuvani oli kalenterissa viikko-ohjelmassa. Lapset katselivat minua suurin silmin, kun esittäydyimme pihassa. Pieni käsi laitettiin käteeni ja toiseen toinenkin, ja siitä alkoi yhteinen matkamme lähimetsän ihmeitä tutkimaan.
Koimme syksyn, talven ja kevään aikana monenmoista: tutkimme kasveja ja eläimiä luupeilla, etsimme jälkiä, teimme nukketeatteria, laskimme mäkeä, halasimme puita, kuuntelimme, haistelimme ja maistelimme metsän aarteita. Kerta kerralta lapset tulivat tutummiksi ja läheisemmiksi ja aina oli ihana kuulla samat riemunkiljaisut: Metsämummo! Metsämummo tulee!"
Marja
"Metsämummoilin 3–4-vuotiaiden päiväkotilasten mukana ja oli ilo huomata, kuinka varauksettomasti lapset ottivat mummon vastaan. Kun itse meni iloisella ja avoimella mielellä, kaiku takaisin oli samanlainen – myös mukana olevien aikuisten taholta. Välillä lasten kesken jopa kilpailtiin siitä, kuka sai kulloinkin pitää kädestäni kiinni ja kenen puuhun tai kivelle kiipeämisosaamista missäkin välissä ihailin. Retken jälkeen oli vatsani leikkitäynnä leikkinuotiolla paistettuja leikkimakkaroita leikkisinapilla höystettynä, mutta mieleni tositäynnä iloa, hyvää mieltä ja onnellisuutta niin lasten kuin metsien olemassaolosta."
Armi
Koulun metsämummoilta
"Kun kuulimme metsämummohankkeesta, innostuimme heti. Tässäpä mukava tapa tehdä vapaaehtoistyötä, auttaa koulun henkilöstöpulassa, olla mukana lasten luontokasvatuksessa vaikuttaen ilmastonmuutoksen hillintään ja päästä itse ulos luontoon porukassa. Odotimme innolla valitsemamme koulun ja opettajan retkisuunnitelmia ja vähän jännitimme, miten tokaluokkalaiset vapaina ryhmässä käyttäytyisivät ja osaisimmeko me osallistua oikein.
Opettaja suunnitteli kolmen tunnin metsäretken lähimaastoon. Mukana oli parikymmentä oppilasta. Opettaja oli etukäteen kertonut meistä vakuuttaen, että mummo ja vaari jaksavat kyllä kulkea metsässä ja että ei, meillä ei olisi rollaattoria. Tokaluokkalaiset käyttäytyivät mielestämme tosi hyvin: he juttelivat jonon hännillä kulkiessamme asioitaan ja juoksivat jonon kiinni kiltisti, kun hätisteltiin. Metsässä leikittiin opettajan etukäteen suunnittelemia liikunnallisia leikkejä, joihin luokka osallistui innokkaasti. Olimme myös levitelleet maastoon luontoaiheiset dominokortit, jotka etsittiin ja koottiin erittäin hyvässä yhteistyössä. Herkkuevästauolla kuului iloista puheensorinaa ja huudahduksia eikä kukaan ollut ilman kaveria. Tauon jälkeen lapset tekivät ryhmissä maasta löytämästään materiaalista mielikuvituksellisen hyönteisaiheisen taideteoksen, minkä jälkeen vaari luki faktoja hyönteisistä. Kun viimeisessä leikissä Heitä hymy olisi pitänyt jaksaa pysyä ilmeettömänä, oli hymyni niin herkässä, että putosin oitis pelistä."
Arja ja Risto
"Keväällä valmistavaan luokkaan oli tullut ukrainalaislapsia. He olivat aluksi vaisuja ja ihmeissään suomalaisen koulun vapaasta ilmapiiristä: "Voiko täällä nousta omalta paikalta ilman opettajan lupaa?" Kun menimme metsään, heistä tuli iloisia, huolettomia ja nauravia lapsia. Rakentelimme koteja muovieläimille ja ihastelimme niitä, vaikka yhteisiä sanoja ei vielä ollut kovin montaa. Koin siinä hetkessä vahvasti luonnon parantavan ja hoitavan voiman."
Marja
Opettajilta
"Olemme opiskelleet ulkoluokassa kolmasluokkalaisten kanssa viikottain koko syksyn. Metsämummo on ollut mukana aina kun hänen aikataulunsa ovat sallineet. Niin oppilaat kuin opettajatkin ovat iloinneet metsämummon mukanaolosta ja hiljalleen on tutustuttu toisiimme paremmin. Hän on ollut meitä koulun ovella vastassa metsätuntien alkaessa, kulkenut jonossa oppilaiden mukana ja vaihtanut matkalla kuulumiset. Ulkoluokassa metsämummo on ollut opettajien apuna ohjaamassa oppilaita piiriin kuuntelemaan päivän ohjeita. Kun olemme päässeet työntouhuun, metsämummo on toiminut yhdellä toimintapisteellä ja auttanut oppilaita päivän tehtävien tekemisessä. Opettajan työtä on helpottanut, kun paikalla on useampi silmä- ja käsipari ja maastoon jalkautuneita oppilaspareja useampi aikuinen ohjaamassa. Lisäkäsille on aina tarvetta ja ilolla otamme metsämummomme mukaan metsätunneille."
Oili
"Tänä syksynä olin mukana järjestämässä koulun opettajakunnalle luontopolkua, sillä 40 opettajan joukossa oli useita, jotka eivät olleet käyneet koulun metsässä ollenkaan. Luontoretken tarkoitus oli tutustuttaa opettajia toisiinsa ja ryhmäyttää heitä, tehdä lähimetsä vähän tutummaksi ja madaltaa sinne menemisen kynnystä ja näyttää muutamia tapoja toteuttaa ulkona opettamista.
Teimme metsään kuusi rastia, jotka olivat puihin merkityn reitin varrella. Rasteilla esiteltiin Google Lens -sovellus, joka nimeää esim. kasvit nopeasti, sekä Birdnet, joka tunnistaa linnut äänestä. Lisäksi leikittiin käpymatikkaa ja kaveribingoa (englanniksi) ja otettiin pahvikehysten kanssa valokuva metsän kauneimmasta kohdasta. Yhdellä rastilla etsittiin sopivaa opetusmateriaalia Mappa.fi- ja Freeed-sivustojen avulla.
Iltapäivä metsässä sujui yli odotusten! Palautteen mukaan "panta pään ympärillä hellitti" ja polulla oli hauskaa. "Paras opekokous pitkään aikaan!"
Marja
Oppilaiden suusta
"Metsämummo ja -vaari on tosi kivoja. Retkelle on aina mukava mennä, kun ne tietää aina kaikesta."
"Ne on kilttejä ja auttaa ja antaa kivoja tehtäviä."
"Niitten kanssa on kiva jutella ja ne kertoo kaikista eläimistä ja kasveista."
"Tosi mukavia ja tosi hyvässä kunnossa"
"Hyvää juttuseuraa"
"Kohteliaita"
"Hyviä suunnistamaan"
"Mukavia"
"Kukaan ei härvää, kun metsämummo ja -vaari lähtevät mukaan."
Kun opettaja kertoi oppilaille, että metsämummo ja -vaari osallistuvat luokan tuleviin metsäpikkujouluihin, oli luokan spontaani reaktio äänekäs "JEEEEE!".